PEKKA
|
KATSOMISESTA |
Pekka Hepoluhdan (s. 1957) työhuonemaalaukset ovat kuvallisilta tapahtumiltaan varsin niukkoja, mutta juuri värin pidättyväisyys muuntuu runsaudeksi, joka ylevöittää maalausten vaatimattomat objektit joksikin paljon itseään suuremmiksi.
Vuonna 1982 valmistunut Hepoluhta on sitä maalarisukupolvea, jolle taiteen pääkysymykset eivät ole sosiaalisia vaan liittyvät katsomiseen, havainnointiin ja niiden pohjalta tehtyihin kuvallistuksiin. Mitkä eleet riittävät tekemään kuvan – ja mikä on niiden suhde havaintoon?
Kun näihin katsetta koskeviin kysymyksiin vastataan valossa kylpevien objektien impressionistisella maalauksellisuudella, päästäänkin jo lähellä klassisen varhaismodernin ydintä. Ja kas, eivätkö Hepoluhdan asetelmien pöytätasot nousekin pystyyn kuin Paul Cézannella (1839–1906) ikään. Vapaan Taidekoulun vaikutus näkyy myös Hepoluhdan väripuheessa, jota sävyttää vahva albersilainen retoriikka.
Lars Saari