RIITTA NELIMARKKA
MAGIC
|
Professori Riitta Nelimarkka on monipuolisuudessaan yksi jännittävimpiä suomalaisia kuvataiteilijoita. Hänen taiteensa ominaispiirteitä ovat peloton värinkäyttö, liikkeen ja ilon läsnäolo, taitava piirtäminen, oudohkot semiabstraktit hahmot sekä poikkeuksellinen huumori sekä vahva eroottinen tunnelataus.
Suuria näyttelyitä Nelimarkalla on ollut mm Amos Andersonin taidemuseossa, Helsingin Taidehallissa, Tukholman Hallwylska musetissa, Liman kansallismuseossa, Venäjän taideakatemian galleria Tsereteljissä Moskovassa, Hannoverin maailmannäyttelyssä ja FIDM-museossa Los Angelesissa sekä Maison L´Europessa Pariisissa. Jaakko Seeckin kanssa kunnostetussa patriisitalossa, Bongan linnassa Loviisassa, on esillä pari sataa teosta käsittävä pysyväisnäyttely (bonga.fi). Nelimarkan uusimpia töitä ovat Hietaniemen paviljongin Suomen suurin lasimaalaus, “glasaali”, Without too much thinking”, Aalto EE:n (Aalto university executive education ltd) isoon luentosaliin tilattu triptyykki ”Omnipotentia" sekä helmeilevä noin tuhannen kuvan joukosta rakennettu “kvint-tyykki” Claude Debussyn Preludeihin. Turussa Auran Galleriassa esillä on mm. salaperäisiä fotomontaaseja ja pikku glasaaleja, jotka ovat jatkoa viime vuoden huhtikuussa Musiikkitalossa esitettyihin ”Riitta Nelimarkan teokset kuvittavat Debussyn preludeja kapellimestari Hannu Linnun johtamassa RSO:n konsertissa” -teemaan. Fotomontaasien lisäksi esillä on harkituin pensselivedoin tehtyjä maalauksia sekä uusinta grafiikkaa, jotka yhteensä muodostavat loputtoman kekseliäisyyden, oudon herkkyyden ja hehkuvien värien keväisen odyssseijan. Näyttelyn töissä puhuttelee myös suomalaisessa kuvataiteessa harvemmin esiintyvät filosofia, huumori ja itseironia. |
Professor Riitta Nelimarkka’s multifacetedness makes her one of the most exciting Finnish visual artists. Her art is characterized by a fearless use of colour, the presence of movement and joy, virtuoso drawing skills, some rather strange, semi-abstract figures, and an exceptional humour and powerful erotic-emotional charge.
Nelimarkka has had major exhibitions at venues including: Amos Anderson Art Museum, Helsinki; Kunsthalle Helsinki; Hallwyl Museum, Stockholm; Museo de la Nacion, Lima; the Russian Academy of Arts’ Tsereteli Art Gallery, Moscow; EXPO 2000 in Hannover; FIDM Museum, Los Angeles; and Maison de l’Europe, Paris. Bonga Castle, an aristocratic home that she has renovated with Jaakko Seeck in Loviisa, also houses a permanent exhibition of some two hundred works (bonga.fi). Some of Nelimarkka’s latest pieces are: Finland’s biggest piece of stained glass, or “glasal”, in Hietaniemi pavilion: Without too much thinking; a triptych commissioned for Aalto EE’s (Aalto University Executive Education Ltd) main lecture hall, Omnipotentia; and the “sparkling” “quintych” constructed out of some thousand pictures for Claude Debussy’s Preludes. On display at Auran Galleria in Turku are, for instance, mysterious photomontages and little glasals that are a continuation of the theme of last year’s “Riitta Nelimarkka’s works illustrate Debussy’s preludes in an FRSO concert conducted by Hannu Lintu” performed at Helsinki Music Centre in April. In addition to photomontages, on show are paintings made with deliberate brushstrokes and the latest graphic work, which together form a spring Odyssey of endless inventiveness, odd sensibility, and glowing colours. Also speaking in the exhibition’s works are a philosophy, humour and self-irony rarely seen in Finnish visual art. |